Online bedrageri

Sådan beskytter du dig mod online bedrageri

En lang række eksperter vurderer, at avancerede hackerangreb og dermed risiko for online bedrageri er i vækst. Både privatpersoner og virksomheder er ofre for de omfattende angreb, og for mange kan det have store konsekvenser. 

Afdelingen for Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste udarbejder løbende rapporter omkring cybertruslen mod Danmark og forskellige sektorer i det danske erhvervsliv. Ifølge deres rapporter er truslen mod danske virksomheder og privatpersoner på et meget højt niveau. Hackerne arbejder meget hurtigt og professionelt, og intet tyder på, at truslen fra hackerne bliver mindre i den nærmeste fremtid. 

Derfor mener vi, at det er relevant, både som privatperson og virksomhed, at rette sit fokus mod. I det følgende kan du læse lidt om, hvordan du identificere forsøg på online bedrageri, hvordan du undgår det, og hvordan du skal forholde dig, hvis uheldet er ude.

Hvad er online bedrageri?

I langt de fleste tilfælde af online bedrageri vil bedrageren forsøge at indhente dine fortrolige oplysninger, såsom login-id eller dine kort oplysninger. Forsøg på at indhente dine oplysninger sker ofte i form af emails, men det kan også ske over telefonen eller via dine sociale medier. Ofte vil bedrageren gerne have dig ind på en “ondsindet” hjemmeside, som de lokker med i form af links, de forsøger at få dig til at trykke på.

Vi anbefaler, at du aldrig klikker på et mistænkelig vedhæftet fil eller et mistænkeligt link uden at kende dens oprindelse og art. Det er nemlig disse typer filer og links, som kan føre til hjemmesider, der installerer malware uden din viden. 

Hvordan identificerer man online bedrageri?

Svindelforsøg bliver mere og mere sofistikerede, men der er nogle advarsler, der bør fange din opmærksomhed:

  • Budskabet du modtager i emails, på sociale medier eller over telefonen skaber ofte en følelse af, at det haster, og der bruges presserende udtryk i forsøget på, at få dig til at foretage hurtige handlinger.
  • Domænenavnet er ofte stavet forkert eller indeholder fejl.
  • Beskeden du modtager er dårligt skrevet og indeholder fejl.
  • Beskeden indeholder links, der omdirigerer dig til en hjemmeside, du ikke kender.

Hvis du modtager mistænkelige emails med Lendo som afsender, skal du sikre dig, at hjemmesiden er en Lendo-hjemmeside. Lendo benytter HTTPS på alle sites, som indikerer at webstedet er sikkert.

Hvad gør du, hvis du mistænker online bedrageri?

Hos Lendo anbefaler vi, at du straks sletter enhver mistænkelig email. Hvis du har mistanke om, at skaden allerede er sket, bør du ændre dine adgangskoder med det samme. Indtast altid kun brugernavn og adgangskoder på betroede websteder, som du kender og er tryg ved.

Husk, at Lendo aldrig vil:

  • bede dig oplyse kontooplysninger eller login via emails.
  • bede dig om personlige oplysninger over telefonen, før du har indificeret dig korrekt.
  • omdirigere dig til en ikke-pålidelig hjemmeside.

Vi står desuden til rådighed for at hjælpe dig med at sikre dine oplysninger.

Tre ting du selv kan gøre for at undgå online fraud

De seneste år er vi danskere blevet mere og mere digitale, og vi færdes i langt højere grad på nettet. Vi har nedenfor samlet tre gode råd, som du selv kan være opmærksom på for at undgå online fraud. 

Råd 1: Slå to-trins-login til og lav dit kodeord længere

Når du slår to-trins-login til, betyder det, at du skal igennem flere trin for at logge ind. Først skal du logge ind, som du plejer med din adgangskode, og dernæst skal du “godkende” dit login via en app på din telefon. Nogle to-trins-login indebærer at du får en login-kode på SMS. Med to-trins-login undgår du, at fremmede logger ind, uden du får en notifikation på din app eller en SMS på din telefon. 

Råd 2: Del aldrig dine NemID/MitID oplysninger med andre 

Du må aldrig dele dine NemID/MitID oplysninger med fremmede. NemID/MitID bruges til at logge ind på eksempelvis SKAT eller din bank. Du skal heller ikke tage et billede af dit NemID/MitID, da det på den måde er langt nemmere for hackere at få fat i dine oplysninger gennem din telefon f.eks. Husk også, at virksomheder eller myndigheder aldrig vil bede dig om at sende dine NemID/MitID oplysninger gennem f.eks. SMS eller mail - husk at være opmærksom på falske beskeder afsendt af hackere. Generelt er det en god idé, kun at reagere på sikre beskeder, og være opmærksom på, hvilke oplysninger du deler med andre. 

Råd 3: Opdater løbende programmer og apps 

Mange programmer og apps bliver løbende opdateret, så de også er mere sikre at anvende. Dog kræver det, at du løbende opdaterer programmer på din computer og apps på din telefon, så du har den seneste opdatering. 

Truslen fra hackere stiger

Truslen fra cyberkriminalitet er vokset støt, i takt med at vi er begyndt at begå os på digitale platforme i langt højere grad end tidligere. Angrebene kan have omfangsrige konsekvenser for virksomheder, som i værste tilfælde kan miste en masse omsætning, hvis de eksempelvis er tvunget til at lukke deres forretning ned, mens de får styr på angrebets omfang. Vi lever en stor del af vores liv på internettet, og netop derfor kan hackerne få adgang til en lang række personlige oplysninger, når de udfører cyber-angreb. 

Lendo arbejder aktivt mod online bedrageri

Vores medarbejdere i kundeservice arbejder aktivt for at forhindre, at cyberhackere kan anvende vores digitale platform. Kundeservice holder øje med ansøgninger, som ser suspekte ud, og skulle det ske, at vi opdager mistænkelig adfærd, har vi en klar procedure: Vi blokerer for ansøgningen med det samme. Herefter forsøger vi at kontakte de personer, som har fået misbrugt deres identitet, så vi kan være behjælpelige med at få stoppet andre eventuelle ulovlige foretagender i deres navn.

Tak fordi du læste med - vi håber meget, at du er blevet klogere og har lært noget omkring, hvordan du på bedst mulig vis, kan beskytte dig selv mod online fraud.



Sidst opdateret: 21. Juli 2022

En lang række eksperter vurderer, at avancerede hackerangreb og dermed risiko for online bedrageri er i vækst. Både privatpersoner og virksomheder er ofre for de omfattende angreb, og for mange kan det have store konsekvenser. 

Afdelingen for Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste udarbejder løbende rapporter omkring cybertruslen mod Danmark og forskellige sektorer i det danske erhvervsliv. Ifølge deres rapporter er truslen mod danske virksomheder og privatpersoner på et meget højt niveau. Hackerne arbejder meget hurtigt og professionelt, og intet tyder på, at truslen fra hackerne bliver mindre i den nærmeste fremtid. 

Derfor mener vi, at det er relevant, både som privatperson og virksomhed, at rette sit fokus mod. I det følgende kan du læse lidt om, hvordan du identificere forsøg på online bedrageri, hvordan du undgår det, og hvordan du skal forholde dig, hvis uheldet er ude.

Hvad er online bedrageri?

I langt de fleste tilfælde af online bedrageri vil bedrageren forsøge at indhente dine fortrolige oplysninger, såsom login-id eller dine kort oplysninger. Forsøg på at indhente dine oplysninger sker ofte i form af emails, men det kan også ske over telefonen eller via dine sociale medier. Ofte vil bedrageren gerne have dig ind på en “ondsindet” hjemmeside, som de lokker med i form af links, de forsøger at få dig til at trykke på.

Vi anbefaler, at du aldrig klikker på et mistænkelig vedhæftet fil eller et mistænkeligt link uden at kende dens oprindelse og art. Det er nemlig disse typer filer og links, som kan føre til hjemmesider, der installerer malware uden din viden. 

Hvordan identificerer man online bedrageri?

Svindelforsøg bliver mere og mere sofistikerede, men der er nogle advarsler, der bør fange din opmærksomhed:

  • Budskabet du modtager i emails, på sociale medier eller over telefonen skaber ofte en følelse af, at det haster, og der bruges presserende udtryk i forsøget på, at få dig til at foretage hurtige handlinger.
  • Domænenavnet er ofte stavet forkert eller indeholder fejl.
  • Beskeden du modtager er dårligt skrevet og indeholder fejl.
  • Beskeden indeholder links, der omdirigerer dig til en hjemmeside, du ikke kender.

Hvis du modtager mistænkelige emails med Lendo som afsender, skal du sikre dig, at hjemmesiden er en Lendo-hjemmeside. Lendo benytter HTTPS på alle sites, som indikerer at webstedet er sikkert.

Hvad gør du, hvis du mistænker online bedrageri?

Hos Lendo anbefaler vi, at du straks sletter enhver mistænkelig email. Hvis du har mistanke om, at skaden allerede er sket, bør du ændre dine adgangskoder med det samme. Indtast altid kun brugernavn og adgangskoder på betroede websteder, som du kender og er tryg ved.

Husk, at Lendo aldrig vil:

  • bede dig oplyse kontooplysninger eller login via emails.
  • bede dig om personlige oplysninger over telefonen, før du har indificeret dig korrekt.
  • omdirigere dig til en ikke-pålidelig hjemmeside.

Vi står desuden til rådighed for at hjælpe dig med at sikre dine oplysninger.

Tre ting du selv kan gøre for at undgå online fraud

De seneste år er vi danskere blevet mere og mere digitale, og vi færdes i langt højere grad på nettet. Vi har nedenfor samlet tre gode råd, som du selv kan være opmærksom på for at undgå online fraud. 

Råd 1: Slå to-trins-login til og lav dit kodeord længere

Når du slår to-trins-login til, betyder det, at du skal igennem flere trin for at logge ind. Først skal du logge ind, som du plejer med din adgangskode, og dernæst skal du “godkende” dit login via en app på din telefon. Nogle to-trins-login indebærer at du får en login-kode på SMS. Med to-trins-login undgår du, at fremmede logger ind, uden du får en notifikation på din app eller en SMS på din telefon. 

Råd 2: Del aldrig dine NemID/MitID oplysninger med andre 

Du må aldrig dele dine NemID/MitID oplysninger med fremmede. NemID/MitID bruges til at logge ind på eksempelvis SKAT eller din bank. Du skal heller ikke tage et billede af dit NemID/MitID, da det på den måde er langt nemmere for hackere at få fat i dine oplysninger gennem din telefon f.eks. Husk også, at virksomheder eller myndigheder aldrig vil bede dig om at sende dine NemID/MitID oplysninger gennem f.eks. SMS eller mail - husk at være opmærksom på falske beskeder afsendt af hackere. Generelt er det en god idé, kun at reagere på sikre beskeder, og være opmærksom på, hvilke oplysninger du deler med andre. 

Råd 3: Opdater løbende programmer og apps 

Mange programmer og apps bliver løbende opdateret, så de også er mere sikre at anvende. Dog kræver det, at du løbende opdaterer programmer på din computer og apps på din telefon, så du har den seneste opdatering. 

Truslen fra hackere stiger

Truslen fra cyberkriminalitet er vokset støt, i takt med at vi er begyndt at begå os på digitale platforme i langt højere grad end tidligere. Angrebene kan have omfangsrige konsekvenser for virksomheder, som i værste tilfælde kan miste en masse omsætning, hvis de eksempelvis er tvunget til at lukke deres forretning ned, mens de får styr på angrebets omfang. Vi lever en stor del af vores liv på internettet, og netop derfor kan hackerne få adgang til en lang række personlige oplysninger, når de udfører cyber-angreb. 

Lendo arbejder aktivt mod online bedrageri

Vores medarbejdere i kundeservice arbejder aktivt for at forhindre, at cyberhackere kan anvende vores digitale platform. Kundeservice holder øje med ansøgninger, som ser suspekte ud, og skulle det ske, at vi opdager mistænkelig adfærd, har vi en klar procedure: Vi blokerer for ansøgningen med det samme. Herefter forsøger vi at kontakte de personer, som har fået misbrugt deres identitet, så vi kan være behjælpelige med at få stoppet andre eventuelle ulovlige foretagender i deres navn.

Tak fordi du læste med - vi håber meget, at du er blevet klogere og har lært noget omkring, hvordan du på bedst mulig vis, kan beskytte dig selv mod online fraud.



Sidst opdateret: 21. Juli 2022
Har du brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os Ring til os
70 5000 10
hverdage 09:00 - 16:00
Chat med os Chat med os
Tryk her
Skriv til os Skriv til os
kundeservice@lendo.dk
Vi svarer hurtigst muligt
– altid indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere, vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Det er helt gratis og uforpligtende at ansøge om lån gennem Lendo. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til banken. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker, vi samarbejder med.

Gennem Lendo kan du ansøge om privatlån mellem 10.000 og 500.000 kr. Ved billån kan du ansøge om op til 1.000.000 kr.

Bankerne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte bank, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Rentespændet ligger på 1,25 % - 22,52 %. Det er individuelt, hvilken rente du kan få tilbudt. Det afhænger af den kreditvurdering, som banken foretager ud fra oplysninger omkring din privatøkonomi.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig for dig at lave et samlelån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af lånebeløbet til at indfri din eksisterende gæld.

Vælg først at du vil samle/refinansiere lån, og angiv herefter det samlede beløb, du ønsker at refinansiere for. Du skal dernæst oplyse, om du også ønsker at ansøge om penge til kontant udbetaling.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte bank for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af banken. Hvornår lånet udbetales, afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 hverdage.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller afdrage et højere beløb.

Kontakt banken, og de vil hjælpe dig.

  • AcceptLån (en del af Santander Consumer Bank)
  • AL Finans
  • Diba Billån
  • Express Bank (en del af BNP Paribas Group)
  • Facit Bank
  • Fellow Finance
  • Ferratum
  • KreditNU
  • Ikano Bank
  • MiniFinans
  • Modus Finans
  • NordCredit
  • re:member
  • Resurs Bank
  • Smartkredit
  • Sparxpres (en del af Spar Nord)
  • Unilån

Ja. Du kan altid ændre din låneansøgning. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Ingen af de långivere, vi samarbejder med, kan tilbyde lån til personer, som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Bedømt til 4.8/5 baseret på 2.701 anmeldelser. Viser vores seneste anmeldelser.
Trustpilot