Lån til selvstændige

Christian kunne ikke låne i egen bank, fordi han er selvstændig

Når økonomien har brug for en hjælpende hånd, så vælger de fleste af os at gå til vores egen bank. Det giver på mange måder god mening, da det jo er her, vi har vores andre økonomiske aktiviteter. Nogle gange må man gå forgæves, og begrundelserne for den manglende hjælp behøver ikke altid være korrekte.

Det prøvede Christian, da han blev pålagt at få tilsluttet en ny kloak til sit hus. En udgift han hverken selv ønskede eller havde kontrol over, men som i sidste ende var hans ansvar.

Christian er 54 år, selvstændig og ejer sit eget hus med en fin friværdi. Derfor gik han til egen bank med ønsket om at låne pengene til den dyre kloak hos dem. Banken meddelte ham, at det kunne han desværre ikke, fordi han er selvstændig, og det ville derfor være for risikabelt at låne ham pengene.

Uforudsete regninger er medvirkende til dårlig gæld

Vi optager gæld og tager lån af mange forskellige grunde, men er man presset ud i en situation, hvor man skal bruge penge her og nu, kan man være nødsaget til at vælge et lån, der er alt for dyrt og alt for svært at komme af med igen.

Efter Christian fik afslag fra banken, gjorde han netop det. Han tog et lån med en høj rente, så han kunne få lavet kloaken ved hans hus. Efterfølgende passede lånet sig selv, og Christian afbetalte som han skulle. Men et lån med højere renter kan tage lang tid at få betalt ud, hvis ikke man løbende indbetaler ekstra.

Efter at have haft det dyre lån i noget tid, blev Christian motiveret til at undersøge lånemarkedet efter et billigere alternativ. Han ønskede samtidig at optage et ekstra lån til et sommerhus, og her gjorde han brug af Lendos sammenligningstjeneste. Her valgte han at ansøge om et samlelån på 110.000 kr., som dækkede over kloaklånet og det nye lån til investering i sommerhuset.

Fik halveret renten

Christian fik flere lånetilbud og gik i sidste ende videre med det lån, der var billigst. Han fik halveret renten, som gik fra 11% til 5.90%, hvilket betød, at samlelånet var langt billigere for ham at sidde med, også selvom han hævede det samlede beløb med lånet til sommerhuset.

Christian er udover selve oplevelsen med Lendo begejstret over hele ideen med, at man som forbruger kan sammenligne priser på flere forskellige tilbud, da det, som han selv siger, øger konkurrencen mellem bankerne og ændrer magtbalancen:

“Uden jeres service ville man aldrig få de der tilbud. I får dem jo til at konkurrere med hinanden. Normalt, så er det jo dem, som kan sætte dagsordenen og for eksempel holde renten på de 10-11 stykker, og det var det, jeg kunne fornemme, det kan de bare ikke mere” - Christian, kunde hos Lendo

Da vi talte med Christian, var han både glad og lettet over, at han havde fået et bedre alternativ til det lån, han havde før. Han fortalte også, at det han satte ekstra meget pris på var, at han godt kunne sammenligne lånetilbud, selvom han er selvstændig. Det var nemlig noget, der havde gået ham på i forbindelse med kommunikationen med hans egen bank, hvor de ikke havde været parate til at hjælpe ham, af den simple grund, at han er selvstændig. 

Sammenligning øger konkurrencen mellem bankerne

Det er selvfølgelig vigtigt, at bankerne ikke låner penge ud til kunder, som ikke har en økonomi, der kan bære det. Men i Christians tilfælde var økonomien sund, og han havde en stor friværdi i huset. Hos Lendo er det netop vores mission at give magten tilbage til forbrugerne. Med muligheden for at sammenligne mellem flere lånetilbud kan du, som forbruger, selv vælge det lån, der passer dig bedst. Sammenligningstjenesterne får samtidig, som Christian også påpegede, bankerne til at konkurre mod hinanden, og det presser priserne ned og giver fordele til forbrugerne.

Vi anbefaler derfor altid, at du sammenligner mellem flere tilbud, inden du vælger - nøjagtig som mange gør med andre produkter såsom elektronik, flybilletter og hotelophold.

 

Sidst opdateret: 9. Marts 2022

Når økonomien har brug for en hjælpende hånd, så vælger de fleste af os at gå til vores egen bank. Det giver på mange måder god mening, da det jo er her, vi har vores andre økonomiske aktiviteter. Nogle gange må man gå forgæves, og begrundelserne for den manglende hjælp behøver ikke altid være korrekte.

Det prøvede Christian, da han blev pålagt at få tilsluttet en ny kloak til sit hus. En udgift han hverken selv ønskede eller havde kontrol over, men som i sidste ende var hans ansvar.

Christian er 54 år, selvstændig og ejer sit eget hus med en fin friværdi. Derfor gik han til egen bank med ønsket om at låne pengene til den dyre kloak hos dem. Banken meddelte ham, at det kunne han desværre ikke, fordi han er selvstændig, og det ville derfor være for risikabelt at låne ham pengene.

Uforudsete regninger er medvirkende til dårlig gæld

Vi optager gæld og tager lån af mange forskellige grunde, men er man presset ud i en situation, hvor man skal bruge penge her og nu, kan man være nødsaget til at vælge et lån, der er alt for dyrt og alt for svært at komme af med igen.

Efter Christian fik afslag fra banken, gjorde han netop det. Han tog et lån med en høj rente, så han kunne få lavet kloaken ved hans hus. Efterfølgende passede lånet sig selv, og Christian afbetalte som han skulle. Men et lån med højere renter kan tage lang tid at få betalt ud, hvis ikke man løbende indbetaler ekstra.

Efter at have haft det dyre lån i noget tid, blev Christian motiveret til at undersøge lånemarkedet efter et billigere alternativ. Han ønskede samtidig at optage et ekstra lån til et sommerhus, og her gjorde han brug af Lendos sammenligningstjeneste. Her valgte han at ansøge om et samlelån på 110.000 kr., som dækkede over kloaklånet og det nye lån til investering i sommerhuset.

Fik halveret renten

Christian fik flere lånetilbud og gik i sidste ende videre med det lån, der var billigst. Han fik halveret renten, som gik fra 11% til 5.90%, hvilket betød, at samlelånet var langt billigere for ham at sidde med, også selvom han hævede det samlede beløb med lånet til sommerhuset.

Christian er udover selve oplevelsen med Lendo begejstret over hele ideen med, at man som forbruger kan sammenligne priser på flere forskellige tilbud, da det, som han selv siger, øger konkurrencen mellem bankerne og ændrer magtbalancen:

“Uden jeres service ville man aldrig få de der tilbud. I får dem jo til at konkurrere med hinanden. Normalt, så er det jo dem, som kan sætte dagsordenen og for eksempel holde renten på de 10-11 stykker, og det var det, jeg kunne fornemme, det kan de bare ikke mere” - Christian, kunde hos Lendo

Da vi talte med Christian, var han både glad og lettet over, at han havde fået et bedre alternativ til det lån, han havde før. Han fortalte også, at det han satte ekstra meget pris på var, at han godt kunne sammenligne lånetilbud, selvom han er selvstændig. Det var nemlig noget, der havde gået ham på i forbindelse med kommunikationen med hans egen bank, hvor de ikke havde været parate til at hjælpe ham, af den simple grund, at han er selvstændig. 

Sammenligning øger konkurrencen mellem bankerne

Det er selvfølgelig vigtigt, at bankerne ikke låner penge ud til kunder, som ikke har en økonomi, der kan bære det. Men i Christians tilfælde var økonomien sund, og han havde en stor friværdi i huset. Hos Lendo er det netop vores mission at give magten tilbage til forbrugerne. Med muligheden for at sammenligne mellem flere lånetilbud kan du, som forbruger, selv vælge det lån, der passer dig bedst. Sammenligningstjenesterne får samtidig, som Christian også påpegede, bankerne til at konkurre mod hinanden, og det presser priserne ned og giver fordele til forbrugerne.

Vi anbefaler derfor altid, at du sammenligner mellem flere tilbud, inden du vælger - nøjagtig som mange gør med andre produkter såsom elektronik, flybilletter og hotelophold.

 

Sidst opdateret: 9. Marts 2022
Har du brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os Ring til os
70 5000 10
hverdage 09:00 - 16:00
Chat med os Chat med os
Tryk her
Skriv til os Skriv til os
kundeservice@lendo.dk
Vi svarer hurtigst muligt
– altid indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere, vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Det er helt gratis og uforpligtende at ansøge om lån gennem Lendo. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til banken. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker, vi samarbejder med.

Gennem Lendo kan du ansøge om privatlån mellem 10.000 og 500.000 kr. Ved billån kan du ansøge om op til 1.000.000 kr.

Bankerne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte bank, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Rentespændet ligger på 1,25 % - 22,52 %. Det er individuelt, hvilken rente du kan få tilbudt. Det afhænger af den kreditvurdering, som banken foretager ud fra oplysninger omkring din privatøkonomi.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig for dig at lave et samlelån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af lånebeløbet til at indfri din eksisterende gæld.

Vælg først at du vil samle/refinansiere lån, og angiv herefter det samlede beløb, du ønsker at refinansiere for. Du skal dernæst oplyse, om du også ønsker at ansøge om penge til kontant udbetaling.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte bank for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af banken. Hvornår lånet udbetales, afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 hverdage.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller afdrage et højere beløb.

Kontakt banken, og de vil hjælpe dig.

  • AcceptLån (en del af Santander Consumer Bank)
  • AL Finans
  • Diba Billån
  • Express Bank (en del af BNP Paribas Group)
  • Facit Bank
  • Fellow Finance
  • Ferratum
  • KreditNU
  • Ikano Bank
  • MiniFinans
  • Modus Finans
  • NordCredit
  • re:member
  • Resurs Bank
  • Smartkredit
  • Sparxpres (en del af Spar Nord)
  • Unilån

Ja. Du kan altid ændre din låneansøgning. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Ingen af de långivere, vi samarbejder med, kan tilbyde lån til personer, som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Bedømt til 4.8/5 baseret på 2.474 anmeldelser. Viser vores seneste anmeldelser.
Trustpilot