Forside > Christian fik nej fra egen bank

Christian fik nej fra egen bank

Christian blev pålagt at få tilsluttet en ny kloak til sit hus. En udgift han hverken selv ønskede eller havde kontrol over, men som i sidste ende var hans ansvar.

Christian er 54 år, selvstændig og ejer sit eget hus med en fin friværdi. Derfor gik han til egen bank med ønsket om at låne pengene til den dyre kloak hos dem. Banken meddelte ham, at det kunne han desværre ikke, fordi han er selvstændig, og det ville derfor være for risikabelt at låne ham pengene.

 

Uforudsete regninger er medvirkende til dårlig gæld

Vi optager gæld og tager lån af mange forskellige grunde, men er man presset ud i en situation, hvor man skal bruge penge her og nu, kan man være nødsaget til at vælge et lån, der er alt for dyrt og alt for svært at komme af med igen.

Efter Christian fik afslag fra banken, gjorde han netop det. Han tog et lån med en høj rente, så han kunne få lavet kloaken ved hans hus. Efterfølgende passede lånet sig selv, og Christian afbetalte som han skulle. Men et lån med højere renter kan tage lang tid at få betalt ud, hvis ikke man løbende indbetaler ekstra.

Efter at have haft det dyre lån i noget tid, blev Christian motiveret til at undersøge lånemarkedet efter et billigere alternativ. Han ønskede samtidig at optage et ekstra lån til et sommerhus, og her gjorde han brug af Lendos sammenligningstjeneste. Her valgte han at ansøge om et samlelån på 110.000 kr., som dækkede over kloaklånet og det nye lån til investering i sommerhuset.

 

Fik halveret renten

Christian fik flere lånetilbud og gik i sidste ende videre med det lån, der var billigst. Han fik halveret renten, som gik fra 11% til 5.90%, hvilket betød, at samlelånet var langt billigere for ham at sidde med, også selvom han hævede det samlede beløb med lånet til sommerhuset.

Christian er udover selve oplevelsen med Lendo begejstret over hele ideen med, at man som forbruger kan sammenligne priser på flere forskellige tilbud, da det, som han selv siger, øger konkurrencen mellem bankerne og ændrer magtbalancen:

“Uden jeres service ville man aldrig få de der tilbud. I får dem jo til at konkurrere med hinanden. Normalt, så er det jo dem, som kan sætte dagsordenen og for eksempel holde renten på de 10-11 stykker, og det var det, jeg kunne fornemme, det kan de bare ikke mere” – Christian, kunde hos Lendo

Da vi talte med Christian, var han både glad og lettet over, at han havde fået et bedre alternativ til det lån, han havde før. Han fortalte også, at det han satte ekstra meget pris på var, at han godt kunne sammenligne lånetilbud, selvom han er selvstændig. Det var nemlig noget, der havde gået ham på i forbindelse med kommunikationen med hans egen bank, hvor de ikke havde været parate til at hjælpe ham, af den simple grund, at han er selvstændig.

 

Sammenligning øger konkurrencen mellem bankerne

Det er selvfølgelig vigtigt, at bankerne ikke låner penge ud til kunder, som ikke har en økonomi, der kan bære det. Men i Christians tilfælde var økonomien sund, og han havde en stor friværdi i huset. Hos Lendo er det netop vores mission at give magten tilbage til forbrugerne. Med muligheden for at sammenligne mellem flere lånetilbud kan du, som forbruger, selv vælge det lån, der passer dig bedst. Sammenligningstjenesterne får samtidig, som Christian også påpegede, bankerne til at konkurre mod hinanden, og det presser priserne ned og giver fordele til forbrugerne.

Vi anbefaler derfor altid, at du sammenligner mellem flere tilbud, inden du vælger – nøjagtig som mange gør med andre produkter såsom elektronik, flybilletter og hotelophold.

 

*Denne artikel er en del af vores serie af historier, som er baseret på vores kunders egne oplevelser. Historierne giver dig indblik i, hvilke situationer vores kunder stod i, da de havde brug for en finansieringsløsning, og hvordan Lendo hjalp dem i mål. Artiklerne er skrevet ud fra interview med kunderne.