Vær klar hvis svindlerne kommer

Måske har du hørt om en, der er blevet udsat for bedrageri? Det kan være, at du selv har prøvet det, eller en du kender har? Cyberkriminalitet, bedrageri eller phishing, som det også kaldes, sker desværre ofte, og medierne gør alt for at belyse nye strategier, som svindlerne bruger. Der er bare et problem: Når svindlernes fremgangsmåde bliver afsløret, finder de på en ny. 

Blade og aviser advarer mod svindlere, og det er en rigtig stor hjælp at være opmærksom på omtale af svindelsager, så du er forberedt, hvis du selv skulle blive udsat for, at nogen forsøger at lokke dig i fælden. Nye metoder bliver dog tit taget i brug af svindlerne, og derfor synes vi, at der er grobund for at liste nogle brugbare, overordnede huskeregler, hvis du på et tidspunkt skulle blive kontaktet af en svindler. 

Har du været udsat for svindel, skal du melde sagen til politiet. Det kan du gøre her.

Den overordnede huskeregel er, at hvis du er i tvivl, om du skal give oplysninger så lad være. Hvis noget virker til at være for godt til at være sandt, så er det højst sandsynligt for godt til at være sandt. 

Vi har lavet en liste, som kan give et overblik over, hvad du skal være opmærksom på: 

  1. Vær altid kritisk når du åbner mail 

  2. Giv aldrig dine adgangskoder ud til nogen

  3. Udlever aldrig dine NemID-oplysninger til nogen 

  4. Tryk aldrig på et link uden at tænke dig om først

Pas på med at sende personfølsomme oplysninger i en mail 

Der kan lande rigtig mange mails i din indbakke, som kommer fra svindlere. Mange svindlere er efterhånden eksperter i at få en mail til at virke legitim. De kan få det til at ligne, at afsenderen er din bank, selvom det ikke er. Selv mailadressen, der sendes fra, kan virke legitim. Hvis mailadresse virker rigtig, og skulle du stadig fatte nogen form for mistanke, er det en rigtig god idé at ringe til din bank for at sikre dig at mailen rent faktisk er fra dem. Din egen bank, eller andre virksomheder, som skulle have brug for personfølsomme oplysninger, vil ikke sende dig en mail med et link. Din bankrådgiver vil typisk kontakte dig eller bede dig kontakte banken, hvis der er brug for, at du skal dele nogle personfølsomme oplysninger.

Pas på med at sende personfølsomme oplysninger på sociale medier 

Svindlerne er kreative, og de kan finde på alle mulige metoder, som kan få dig lokket i fælden. Nogen kan finde på at oprette en falsk profil med et profilbillede af en af dine venner, ansøge dig på Facebook, bilde dig ind at vedkommendes gamle Facebookprofil er blevet hacket og derigennem få personfølsomme oplysninger ud af dig, fordi de hurtigt kan skabe troværdighed mellem jer. Hvis en ven vil låne penge af dig, skal du aldrig give kortoplysninger til et køb, men du kan hæve pengene og give dem til personen eller bruge MobilePay, mens personen er ved din side. 

Klik ikke på links du modtager medmindre du er 100% sikker

Det kan ske, at du modtager SMS’er, som ligner, at de er fra myndigheder eller andre legitime instanser. I SMS’erne er der typisk links, som de vil have, at du skal trykke på. Hovedreglen når du modtager links er, at du skal stille dig kritisk, inden du trykker. Hvis du får en SMS fra DigitalPost, hvor de beder dig om at trykke på e-boks.dk og læse ny post, kan du - blot for at være sikker - lade være med at trykke på linket til e-boks men selv gå på internettet og ind på hjemmesiden for E-boks. 

Pas på med at give personfølsomme oplysninger over telefonen

Hverken offentlige eller private virksomheder vil ringe til dig og bede om dine NemID oplysninger. Dog sker det, at svindlere kan finde på dette. Vær derfor på vagt og hvis det sker, skal du lægge på. Er du i tvivl, kan du altid ringe til virksomheden ved at finde deres nummer på deres hjemmeside. I mange tilfælde har svindlerne sørget for, at det ligner, at det er virksomhedens nummer, der ringes fra. Derfor kan det være svært at adskille svindel og oprigtighed. Det er dog mest sikkert, at du lægger på, hvis du er i tvivl. 

Hvis du bliver ringet op af Lendo 

Vi ringer ikke til dig, hvis du ikke har lavet en ansøgning hos os. Har du lavet en ansøgning, vil vi aldrig bede dig om at udlevere dine NemID-oplysninger til os. Bliver du ringet op af en person, der siger, at han/hun ringer fra Lendo og beder om disse oplysninger, skal du lægge på.

Du må rigtig gerne give os besked, hvis dette sker, så vi kan oplyse andre om det og gå ind i sagen og få det stoppet med det samme. 

Når vi ringer, gør vi det for at spørge dig, om du har brug for hjælp i forbindelse med låneansøgningen. Vi kan hjælpe dig med at færdiggøre en låneansøgning, hvis du har brug for det, eller svare på de spørgsmål du kunne sidde med. Når du selv udfylder den online låneansøgning, vi har på vores hjemmeside, skal du skrive under med NemID. Det kræves ikke, hvis vi hjælper dig med at udfylde den over telefonen. Vi må ikke skrive under for dig med dit NemID. 

Vi holder dagligt øje med suspekte ansøgninger. Hvis det skulle ske, at personer bliver snydt i vores system, har vi en klar procedure: Vi blokerer for ansøgningen med det samme. Herefter forsøger vi at kontakte de personer, der er blevet snydt, så vi kan få stoppet andre eventuelle ulovlige foretagender i deres navn. 

Vi håber, at du har fået en bedre forståelse for, hvordan du sikre dig bedre mod svindlere. Lad os sammen få gjort svindlernes mission umulig! 

Pas på dig selv derude i cyberspace!

Brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os 70 5000 10 man-fre 09.00-16.00
Skriv til os kundeservice@lendo.dk Vi svarer hurtigst muligt - typisk indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder der kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Ingen af vores långivere vil give tilbud til personer som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Gennem Lendo kan du ansøge om lån mellem 10.000 og 500.000 kr.

Långiverne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte långiver, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig at samle dine lån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af det udbetalte beløb til at indfri din eksisterende gæld.

Begynd med at angive det samlede beløb, du ønsker at låne, og vælg derefter at du vil samle/refinansiere lån. Du skal derefter oplyse, hvor stor en del af det samlede beløb, du ønsker at bruge til at løse eksisterende gæld (kan være hele eller en del af beløbet).

Ansøgning om lån gennem Lendo er helt gratis. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til långiveren. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker og långivere, vi samarbejder med.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte långiver for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af långiveren. Hvornår lånet udbetales afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 dage.

Du vælger selv tilbagebetalingstiden. Den kan variere fra 1 år til 12 år. For mindre lån kan det være mere rentabelt at have en kortere tilbagebetalingstid. Det samlede beløb til tilbagebetaling stiger ved længere tilbagebetalingstid.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller betale ekstra penge tilbage.

Kontakt långiveren, og de vil hjælpe dig.

Lendo samarbejder med følgende långivere: AcceptLån (en del af Santander Consumer Bank), Basisbank, Express Bank (en del af BNP Paribas Group), Ikano Bank, L’EASY (en del af Facit Bank), Fellow Finance, LånLet (en del af Basisbank), Resurs Bank og Sparxpres (en del af Spar Nord).

Ja. Du kan ændre lånebeløbet eller andre detaljer i din ansøgning inden for 5 dage. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Lendo tema