Primus Optimus

Hvad er Primus Optimus?

Måske har du set Lendos reklamefilm eller hørt om Lendos nye podcast og spekulerer på, hvad Primus Optimus er?

Primus Optimus er Lendos reklameunivers. Universet har “Første Bedste Manden” Martin som hovedperson, og vi følger hans anstrengelser i dagligdagen, hvor Primus Optimus og irrationelle handlinger gør livet besværligt for ham.

Primus Optimus er en (fiktiv) lidelse. Lider man af Primus Optimus, er man overbevist om, at det første altid er det bedste uanset hvilke valg og situationer, man står overfor. Omkring halvdelen af alle danskere lider af Primus Optimus. I hvert fald når det kommer til valg af lån!

Vi vil gerne understrege, at Primus Optimus ikke er en virkelig lidelse. Primus Optimus er et koncept opfundet af Lendo, der har til hensigt at få danskerne til at tænke efter en ekstra gang, før de blindt vælger det første lån, de bliver tilbudt. “Primus Optimus” er latin og betyder “første bedste”.

En undersøgelse lavet af YouGov for mediebureauet Havas viser, at omkring halvdelen af alle danskere nøjes med at gå til deres egen bank, når de ønsker at tage et lån. Typisk accepterer de også blindt det første tilbud, de får. Denne tendens skyldes sandsynligvis, at vi har enormt meget tillid til vores primære eller lokale bank. Selvom det gang på gang bliver bevist, at bankerne langt fra altid handler i låntagers interesse. Det ærgrer os.

Vi ønsker, at danskerne sammenligner vilkår og priser på lånetilbud, inden de vælger. Præcis som mange er vant til at gøre, når de skal træffe andre økonomiske beslutninger. Valget af lånetilbud kan få stor betydning for din privatøkonomi. Der er ofte væsentlig flere penge at spare ved at sammenligne lån end ved sammenligning af for eksempel flyrejser eller fjernsyn.

Hvorfor laver Lendo en podcast?

Lendo introducerede i starten af 2020 et ny reklamekoncept om Martin, som lider af Primus Optimus. Den fiktive lidelse medfører, at han altid vælger det første, det bedste. Budskabet med konceptet er at få danskerne til at tænke ekstra efter, inden de vælger og handler. Reklamerne er blevet modtaget positivt af danskerne og nu ønsker vi at nå endnu længere ud med budskabet.

“Podcastmediet er en spændende mulighed for at være anderledes og nytænkende, i vores forsøg på at nå endnu bredere ud med vores budskab om, at man skal tænke sig om før man vælger. Med Primus Optimus podcasten håber vi på at skubbe til folks adfærd og vaner. Desuden satser vi på at nå ud til en målgruppe, vi ellers ikke har været så meget i kontaktmed før”

- Johan Malmsten, CEO hos Lendo.

Lendos reklamefilm

Lendo introducerede i starten af 2020 reklamekonceptet om Martin, som lider af Primus Optimus. Det illustreres gennem forskellige hverdagssituationer, hvor han og hans pårørende har en del udfordringer i forbindelse med hans lidelse. Til sidst går Martin i banken og ender med at gøre som så mange andre danskere. Han accepterer blindt det første og det bedste lånetilbud uden at tage stilling til andre muligheder.

Med filmen forsøger vi på satirisk vis at illustrere det tragikomiske ved den generelle tendens. Den generelle tendens til ikke at afsøge markedet og ikke at forholde sig kritisk, når det kommer til lånetilbud og sammenligning af lån.

Vi ønsker at give forbrugerne magten tilbage. Med reklamen opfordrer vi dem til at vælge lån ud fra et oplyst og informeret standpunkt. Alt sammen i humorens tegn og med et glimt i øjet.

Her kan du se alle vores film om Martin og hans familie.

Bedømt til 4.8/5 baseret på 1.475 anmeldelser. Viser vores seneste anmeldelser.
Trustpilot