Guide til online shopping

Guide til online shopping

Jul og nytår står for døren, og det betyder, at danskerne handler ekstra meget i netop denne tid. Det skyldes naturligvis, at mange handler julegaver, og at mange generelt handler ind til jul. Samtidig er dagene efter jul blevet kendt som startskuddet for januarudsalget, og selve nytårsaften kræver, at vi svinger betalingskortet en ekstra gang.

Ifølge Dansk Erhverv ser det ud til, at julehandlen kører derudad med fuld fart - det er trods et år med corona-krise. Faktisk spår de, at julehandlen vil stige med et trecifret millionbeløb.

Måske skyldes dette, at danskerne i 2020 har været mere sparsommelige. Det har været naturligt at spare på grund af de mange restriktioner, som har begrænset muligheden for at bruge penge på eksempelvis rejser til udlandet, festivaler, store fester som bryllupper og meget andet.

Julehandlen 2020 bliver digital

I år er jul og nytår præget af nedlukning og restriktioner. Derfor er det for mange nødvendigt at handle de sidste gaver og de første tilbud på nettet.

Det er måske hverdag og ganske almindeligt for mange, men der er bestemt også mange, som foretrækker at handle i de fysiske butikker. Måske sidder der endda nogle, som kan føle en usikkerhed over at skulle handle over internettet.

Derfor kommer vi her med 3 gode spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du tager på online shoppetur.

1. Ser butikkens hjemmeside troværdig ud?

Som dansk forbruger kan du altid holde øje med e - mærket, som er en indikator for, om butikken lever op til dansk lovgivning, og om du som forbruger er sikret i forbindelse med handlen.

Mange kendte og større butikskæder er også ganske sikre at handle i. Her er du også garanteret bedre vilkår i forbindelse med returret og levering, da større kæder ofte har et større lager og flere medarbejdere at trække på.

Det betyder ikke, at mindre specialbutikker er udelukkede. Du kan sagtens handle i de specialbutikker, som har online nethandel, men det kan her være en god ide at være ekstra opmærksom på deres forskellige vilkår.

Er du det mindste i tvivl om virksomhedens hjemmeside og dertilhørende service, kan du undersøge virksomheden på Trustpilot eller andre steder, hvor det er muligt at anmelde service og produkter. Alle anmeldelser er selvfølgelig et udtryk for den enkelte købers oplevelse, men hvis der er mange, enten positive eller negative, ting, som går igen i anmeldelserne, så kan du overveje, om du vil købe fra pågældende virksomhed.

Sidst, men ikke mindst, kan du altid undersøge mulighederne for at kontakte virksomheden. Det kan være rart at vide, at virksomheden kan kontaktes, hvis du skulle have spørgsmål, eller hvis der mod forventning skulle opstå problemer med din ordre.

Har virksomheden ingen kontaktinformation, eller er det meget svært at finde dem, er det måske en god ide at overveje, om du vil handle der.

2. Hvordan er byttereglerne ved online shopping?

Behovet for at bytte en vare kan naturligvis opstå - især når der skal købes gaver. Vil du sikre dig at varen, du køber online, kan byttes, er det en god ide at undersøge virksomhedens bytteregler og fortrydelsesret.

Som udgangspunkt har du som kunde 14 dages fortrydelsesret. Dette betyder, at du skal meddele virksomheden, at du fortryder dit køb inden for 14 dage efter, at varen er købt. Herefter skal varen returneres intakt. 

Mange steder er der mulighed for returret helt op til 30 dage, men som nævnt kan det være forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Desuden kan virksomheden vælge at skelne mellem returret og bytteret, og her kan du risikere, at du kun har mulighed for at bytte varen og altså ikke returnere den med henblik at få dine penge tilbage. På samme måde har nogle virksomheder gratis returnering, hvor de medsender en returlabel, så du bare kan sende varen tilbage. Andre steder skal du selv stå for det.

Overvejer du at handle et sted, hvor disse regler ikke fremgår tydeligt, anbefaler vi, at du handler et andet sted – i hvert fald hvis du vil være sikker på nemt at kunne returnere varen.

3. Hvor lang er leveringstiden?

Det er selvfølgelig vigtigt at undersøge leveringstiden hos den enkelte virksomhed, hvis du handler varer, som du gerne vil give i julegave. I denne tid er vi mange, der handler online, og derfor kan både virksomheder og fragtfirmaer være ekstra pressede, og leveringstiden kan være længere end normalt.

Mange virksomheder med webshops er gode til at informere om, hvor lang deres leveringstid er, men nogle gange skal man være i gang med en ordre, før det fremgår tydeligt. Har du svært ved at finde information om leveringstid, kan du kontakte virksomheden direkte.

Forhåbentlig vil mange i år være mere forstående, hvis der skulle være en julegave, der ikke når frem til juleaften. De 3 spørgsmål, vi nu har gennemgået, kan være med til at ruste dig til den digitale shopping, når virksomhederne starter deres store udsalg efter jul. De kan selvfølgelig også bruges til nethandel generelt. 

Er du en mere erfaren web-shopper, så kan vi anbefale, at du forsøger at lave pristjek på varerne, inden du køber. Ligesom hvis du står og skal til at tage et nyt lån, vil vi altid anbefale, at du undersøger, om en anden butik har varen til en bedre pris. Dette er nemlig en af de store fordele ved at handle på nettet – alt er blot et par klik væk.

Jul og nytår står for døren, og det betyder, at danskerne handler ekstra meget i netop denne tid. Det skyldes naturligvis, at mange handler julegaver, og at mange generelt handler ind til jul. Samtidig er dagene efter jul blevet kendt som startskuddet for januarudsalget, og selve nytårsaften kræver, at vi svinger betalingskortet en ekstra gang.

Ifølge Dansk Erhverv ser det ud til, at julehandlen kører derudad med fuld fart - det er trods et år med corona-krise. Faktisk spår de, at julehandlen vil stige med et trecifret millionbeløb.

Måske skyldes dette, at danskerne i 2020 har været mere sparsommelige. Det har været naturligt at spare på grund af de mange restriktioner, som har begrænset muligheden for at bruge penge på eksempelvis rejser til udlandet, festivaler, store fester som bryllupper og meget andet.

Julehandlen 2020 bliver digital

I år er jul og nytår præget af nedlukning og restriktioner. Derfor er det for mange nødvendigt at handle de sidste gaver og de første tilbud på nettet.

Det er måske hverdag og ganske almindeligt for mange, men der er bestemt også mange, som foretrækker at handle i de fysiske butikker. Måske sidder der endda nogle, som kan føle en usikkerhed over at skulle handle over internettet.

Derfor kommer vi her med 3 gode spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du tager på online shoppetur.

1. Ser butikkens hjemmeside troværdig ud?

Som dansk forbruger kan du altid holde øje med e - mærket, som er en indikator for, om butikken lever op til dansk lovgivning, og om du som forbruger er sikret i forbindelse med handlen.

Mange kendte og større butikskæder er også ganske sikre at handle i. Her er du også garanteret bedre vilkår i forbindelse med returret og levering, da større kæder ofte har et større lager og flere medarbejdere at trække på.

Det betyder ikke, at mindre specialbutikker er udelukkede. Du kan sagtens handle i de specialbutikker, som har online nethandel, men det kan her være en god ide at være ekstra opmærksom på deres forskellige vilkår.

Er du det mindste i tvivl om virksomhedens hjemmeside og dertilhørende service, kan du undersøge virksomheden på Trustpilot eller andre steder, hvor det er muligt at anmelde service og produkter. Alle anmeldelser er selvfølgelig et udtryk for den enkelte købers oplevelse, men hvis der er mange, enten positive eller negative, ting, som går igen i anmeldelserne, så kan du overveje, om du vil købe fra pågældende virksomhed.

Sidst, men ikke mindst, kan du altid undersøge mulighederne for at kontakte virksomheden. Det kan være rart at vide, at virksomheden kan kontaktes, hvis du skulle have spørgsmål, eller hvis der mod forventning skulle opstå problemer med din ordre.

Har virksomheden ingen kontaktinformation, eller er det meget svært at finde dem, er det måske en god ide at overveje, om du vil handle der.

2. Hvordan er byttereglerne ved online shopping?

Behovet for at bytte en vare kan naturligvis opstå - især når der skal købes gaver. Vil du sikre dig at varen, du køber online, kan byttes, er det en god ide at undersøge virksomhedens bytteregler og fortrydelsesret.

Som udgangspunkt har du som kunde 14 dages fortrydelsesret. Dette betyder, at du skal meddele virksomheden, at du fortryder dit køb inden for 14 dage efter, at varen er købt. Herefter skal varen returneres intakt. 

Mange steder er der mulighed for returret helt op til 30 dage, men som nævnt kan det være forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Desuden kan virksomheden vælge at skelne mellem returret og bytteret, og her kan du risikere, at du kun har mulighed for at bytte varen og altså ikke returnere den med henblik at få dine penge tilbage. På samme måde har nogle virksomheder gratis returnering, hvor de medsender en returlabel, så du bare kan sende varen tilbage. Andre steder skal du selv stå for det.

Overvejer du at handle et sted, hvor disse regler ikke fremgår tydeligt, anbefaler vi, at du handler et andet sted – i hvert fald hvis du vil være sikker på nemt at kunne returnere varen.

3. Hvor lang er leveringstiden?

Det er selvfølgelig vigtigt at undersøge leveringstiden hos den enkelte virksomhed, hvis du handler varer, som du gerne vil give i julegave. I denne tid er vi mange, der handler online, og derfor kan både virksomheder og fragtfirmaer være ekstra pressede, og leveringstiden kan være længere end normalt.

Mange virksomheder med webshops er gode til at informere om, hvor lang deres leveringstid er, men nogle gange skal man være i gang med en ordre, før det fremgår tydeligt. Har du svært ved at finde information om leveringstid, kan du kontakte virksomheden direkte.

Forhåbentlig vil mange i år være mere forstående, hvis der skulle være en julegave, der ikke når frem til juleaften. De 3 spørgsmål, vi nu har gennemgået, kan være med til at ruste dig til den digitale shopping, når virksomhederne starter deres store udsalg efter jul. De kan selvfølgelig også bruges til nethandel generelt. 

Er du en mere erfaren web-shopper, så kan vi anbefale, at du forsøger at lave pristjek på varerne, inden du køber. Ligesom hvis du står og skal til at tage et nyt lån, vil vi altid anbefale, at du undersøger, om en anden butik har varen til en bedre pris. Dette er nemlig en af de store fordele ved at handle på nettet – alt er blot et par klik væk.

Har du brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os
70 5000 10
hverdage 09:00-16:00
Chat med os
Tryk her
Skriv til os
kundeservice@lendo.dk
Vi svarer hurtigst muligt
– altid indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere, vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Det er helt gratis og uforpligtende at ansøge om lån gennem Lendo. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til banken. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker, vi samarbejder med.

Gennem Lendo kan du ansøge om privatlån mellem 10.000 og 500.000 kr. Ved billån kan du ansøge om op til 1.000.000 kr.

Bankerne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte bank, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Rentespændet ligger på 1,25 % - 20,95 %. Det er individuelt, hvilken rente du kan få tilbudt. Det afhænger af den kreditvurdering, som banken foretager ud fra oplysninger omkring din privatøkonomi.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig for dig at lave et samlelån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af lånebeløbet til at indfri din eksisterende gæld.

Vælg først at du vil samle/refinansiere lån, og angiv herefter det samlede beløb, du ønsker at refinansiere for. Du skal dernæst oplyse, om du også ønsker at ansøge om penge til kontant udbetaling.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte bank for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af banken. Hvornår lånet udbetales, afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 hverdage.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller afdrage et højere beløb.

Kontakt banken, og de vil hjælpe dig.

  • AcceptLån (en del af Santander Consumer Bank)
  • AL Finans
  • Basisbank
  • Diba Billån
  • Express Bank (en del af BNP Paribas Group)
  • Ikano Bank
  • Modus Finans (en del af Facit Bank)
  • Fellow Finance
  • LånLet (en del af Basisbank)
  • Minifinans
  • Resurs Bank
  • Smartkredit
  • Sparxpres (en del af Spar Nord)
  • Unilån

Ja. Du kan altid ændre din låneansøgning. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Ingen af de långivere, vi samarbejder med, kan tilbyde lån til personer, som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Bedømt til 4.8/5 baseret på 1.893 anmeldelser. Viser vores seneste anmeldelser.
Trustpilot