råd til privatøkonomi

Mange har ikke styr på deres privatøkonomi: Her er 8 konkrete råd

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen skriver, at finansielle markeder kan være svære at gennemskue. Det kan blandt andet medføre, at forbrugerne bliver i den bank, de altid har været i, fordi de ikke føler sig klædt ordentligt på til at kunne tage et velovervejet valg. 

Wilke har foretaget en forbrugerrundspørge for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at mange har svært ved at overskue deres privatøkonomi. Det er godt, at der kommer mere fokus på emnet fra højere instanser, og de fremlægger en række konkrete råd, som kan løse en del af problemet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger følgende råd: 

  • Brug sammenligningstjenester på nettet
  • Udvælg nogle virksomheder og sammenlign deres priser 
  • Bed om priser på det ønskede produkt fra forskellige virksomheder 
  • Ræk ud efter familie og venner om deres viden og erfaring inden for det marked du er interesseret i

Disse er generelle råd til forbrugere, som kan hjælpe dem med at skabe bedre muligheder for dem selv på forskellige markeder. Her vil vi gerne tilføje, at et konkret råd også kan være ikke at være bange for at stille dumme spørgsmål. Du er forbruger, og det er dit eget behov, der er det vigtigste. Det kommer vi ind på længere nede, hvor du kan læse vores egne konkrete råd, som er et supplement til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ovenstående råd.

Økonomisk gevinst ved bankskifte

Tallene fra Wilke viser samtidig, at 78% mener, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. Der kan rigtignok være en gevinst ved at skifte bank. Generelt kan det øge konkurrencen, fordi bankerne opdager, at forbrugerne bliver mere aktive. Hvis forbrugerne undersøger markedet og forhandler om priserne, vil det presse bankerne til at være konkurrencedygtige. 

Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener, at forbrugernes manglende viden på området kan skabe en ubalance mellem forbruger og bank og udtaler også følgende: 

“I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne.”

Lige præcis informationerne, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger, synes vi er vigtige at hæfte sig ved. Mange kan ikke overskue at gøre noget ved deres privatøkonomi, men de fleste oplever en besparelse, når de endelig gør det, og det kan stille forbrugerne stærkere i sidste ende, at de stiller sig mere kritiske. Lige netop af den årsag vil vi understrege, hvor vigtigt det er at undersøge mulighederne for at skabe en bedre privatøkonomi.

Privatøkonomi er et følelsestungt emne 

Fokus på emnet om manglende viden om privatøkonomi er kærkomment. Der kan nemlig være en anden vinkel i artiklen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om, at der måske er mange, der egentlig godt ved, at de kan opnå en stor besparelse, hvis de gør noget ved det, men de gør det ikke. Hvis man har en følelse af, at man er ved at drukne, og at det er uoverskueligt at tage affære, kan det føles nemmere at lade være. Det er selvforstærkende og kan forværre ens privatøkonomiske situation.

Derfor mangler der en vigtig detalje i formidlingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen; At privatøkonomi er et tabu. Det er for mange et emne, der er svært at tale om, og derfor kræver det, at der er konkret hjælp at hente, så vi sammen kan få brudt tabuet.

Derfor mener vi ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd kan stå alene, og vi har i den forbindelse lavet fire råd som et supplement til deres: 

  • Ræk ud efter en tæt ven, der er til at stole på. At tale med en pårørende om det kan tage meget vægt af skuldrene.
  • Der er nogle offentlige instanser, som kan hjælpe med at nedbringe gæld. De er professionelle, og de har tavshedspligt. 
  • Brug for hjælp til at forhandle løn? Fagforeninger hjælper med forberedelsen til en lønsamtale. Alternativt kan man række ud til venner, men hvis det er tryggere, kan fagforeningen være behjælpelig. 
  • Bankrådgivere er til for at rådgive. Ræk ud efter økonomisk rådgivning, hvis der er behov for det.

Det er okay at række ud efter hjælp, og i mange tilfælde kan man blive overrasket over, hvor godt det føles, når man har taget første skridt.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen skriver, at finansielle markeder kan være svære at gennemskue. Det kan blandt andet medføre, at forbrugerne bliver i den bank, de altid har været i, fordi de ikke føler sig klædt ordentligt på til at kunne tage et velovervejet valg. 

Wilke har foretaget en forbrugerrundspørge for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at mange har svært ved at overskue deres privatøkonomi. Det er godt, at der kommer mere fokus på emnet fra højere instanser, og de fremlægger en række konkrete råd, som kan løse en del af problemet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger følgende råd: 

  • Brug sammenligningstjenester på nettet
  • Udvælg nogle virksomheder og sammenlign deres priser 
  • Bed om priser på det ønskede produkt fra forskellige virksomheder 
  • Ræk ud efter familie og venner om deres viden og erfaring inden for det marked du er interesseret i

Disse er generelle råd til forbrugere, som kan hjælpe dem med at skabe bedre muligheder for dem selv på forskellige markeder. Her vil vi gerne tilføje, at et konkret råd også kan være ikke at være bange for at stille dumme spørgsmål. Du er forbruger, og det er dit eget behov, der er det vigtigste. Det kommer vi ind på længere nede, hvor du kan læse vores egne konkrete råd, som er et supplement til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ovenstående råd.

Økonomisk gevinst ved bankskifte

Tallene fra Wilke viser samtidig, at 78% mener, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. Der kan rigtignok være en gevinst ved at skifte bank. Generelt kan det øge konkurrencen, fordi bankerne opdager, at forbrugerne bliver mere aktive. Hvis forbrugerne undersøger markedet og forhandler om priserne, vil det presse bankerne til at være konkurrencedygtige. 

Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener, at forbrugernes manglende viden på området kan skabe en ubalance mellem forbruger og bank og udtaler også følgende: 

“I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne.”

Lige præcis informationerne, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger, synes vi er vigtige at hæfte sig ved. Mange kan ikke overskue at gøre noget ved deres privatøkonomi, men de fleste oplever en besparelse, når de endelig gør det, og det kan stille forbrugerne stærkere i sidste ende, at de stiller sig mere kritiske. Lige netop af den årsag vil vi understrege, hvor vigtigt det er at undersøge mulighederne for at skabe en bedre privatøkonomi.

Privatøkonomi er et følelsestungt emne 

Fokus på emnet om manglende viden om privatøkonomi er kærkomment. Der kan nemlig være en anden vinkel i artiklen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om, at der måske er mange, der egentlig godt ved, at de kan opnå en stor besparelse, hvis de gør noget ved det, men de gør det ikke. Hvis man har en følelse af, at man er ved at drukne, og at det er uoverskueligt at tage affære, kan det føles nemmere at lade være. Det er selvforstærkende og kan forværre ens privatøkonomiske situation.

Derfor mangler der en vigtig detalje i formidlingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen; At privatøkonomi er et tabu. Det er for mange et emne, der er svært at tale om, og derfor kræver det, at der er konkret hjælp at hente, så vi sammen kan få brudt tabuet.

Derfor mener vi ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd kan stå alene, og vi har i den forbindelse lavet fire råd som et supplement til deres: 

  • Ræk ud efter en tæt ven, der er til at stole på. At tale med en pårørende om det kan tage meget vægt af skuldrene.
  • Der er nogle offentlige instanser, som kan hjælpe med at nedbringe gæld. De er professionelle, og de har tavshedspligt. 
  • Brug for hjælp til at forhandle løn? Fagforeninger hjælper med forberedelsen til en lønsamtale. Alternativt kan man række ud til venner, men hvis det er tryggere, kan fagforeningen være behjælpelig. 
  • Bankrådgivere er til for at rådgive. Ræk ud efter økonomisk rådgivning, hvis der er behov for det.

Det er okay at række ud efter hjælp, og i mange tilfælde kan man blive overrasket over, hvor godt det føles, når man har taget første skridt.

Har du brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os
70 5000 10
hverdage 09:00-16:00
Chat med os
Tryk her
Skriv til os
kundeservice@lendo.dk
Vi svarer hurtigst muligt
– altid indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere, vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Det er helt gratis og uforpligtende at ansøge om lån gennem Lendo. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til banken. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker, vi samarbejder med.

Gennem Lendo kan du ansøge om privatlån mellem 10.000 og 500.000 kr. Ved billån kan du ansøge om op til 1.000.000 kr.

Bankerne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte bank, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Rentespændet ligger på 1,25 % - 20,95 %. Det er individuelt, hvilken rente du kan få tilbudt. Det afhænger af den kreditvurdering, som banken foretager ud fra oplysninger omkring din privatøkonomi.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig for dig at lave et samlelån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af lånebeløbet til at indfri din eksisterende gæld.

Vælg først at du vil samle/refinansiere lån, og angiv herefter det samlede beløb, du ønsker at refinansiere for. Du skal dernæst oplyse, om du også ønsker at ansøge om penge til kontant udbetaling.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte bank for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af banken. Hvornår lånet udbetales, afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 hverdage.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller afdrage et højere beløb.

Kontakt banken, og de vil hjælpe dig.

  • AcceptLån (part of Santander Consumer Bank)
  • AL Finans
  • Basisbank
  • Diba Billån
  • Entercard
  • Express Bank (en del af BNP Paribas Group)
  • Ikano Bank
  • Modus Finans (en del af Facit Bank)
  • Fellow Finance
  • LånLet (en del af Basisbank)
  • Minifinans
  • Resurs Bank
  • Sparxpres (en del af Spar Nord)

Ja. Du kan altid ændre din låneansøgning. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Ingen af de långivere, vi samarbejder med, kan tilbyde lån til personer, som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Bedømt til 4.8/5 baseret på 1.598 anmeldelser. Viser vores seneste anmeldelser.
Trustpilot