Konkurrence- og forbrugerstyrelsen skriver, at finansielle markeder kan være svære at gennemskue. Det kan blandt andet medføre, at forbrugerne ikke undersøger deres muligheder, når de f.eks. skal låne penge og derfor går med den bank, de altid har været i, fordi de ikke føler sig klædt ordentligt på til at kunne tage et velovervejet valg.
Wilke har foretaget en forbrugerrundspørge for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at mange har svært ved at overskue deres privatøkonomi. Det er godt, at der kommer mere fokus på emnet fra højere instanser, og de fremlægger en række konkrete råd, som kan løse en del af problemet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger følgende råd:
Disse er generelle råd til forbrugere, som kan hjælpe dem med at skabe bedre muligheder for dem selv på forskellige markeder. Her vil vi gerne tilføje, at et konkret råd også kan være ikke at være bange for at stille dumme spørgsmål. Du er forbruger, og det er dit eget behov, der er det vigtigste. Det kommer vi ind på længere nede, hvor du kan læse vores egne konkrete råd, som er et supplement til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ovenstående råd.
Tallene fra Wilke viser samtidig, at 78% mener, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. Der kan rigtignok være en gevinst ved at skifte bank. Generelt kan det øge konkurrencen, fordi bankerne opdager, at forbrugerne bliver mere aktive. Hvis forbrugerne undersøger markedet og forhandler om priserne, vil det presse bankerne til at være konkurrencedygtige.
Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener, at forbrugernes manglende viden på området kan skabe en ubalance mellem forbruger og bank og udtaler også følgende:
“I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne.”
Lige præcis informationerne, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger, synes vi er vigtige at hæfte sig ved. Mange kan ikke overskue at gøre noget ved deres privatøkonomi, men de fleste oplever en besparelse, når de endelig gør det, og det kan stille forbrugerne stærkere i sidste ende, at de stiller sig mere kritiske. Lige netop af den årsag vil vi understrege, hvor vigtigt det er at undersøge mulighederne for at skabe en bedre privatøkonomi.
Fokus på emnet om manglende viden om privatøkonomi er kærkomment. Der kan nemlig være en anden vinkel i artiklen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om, at der måske er mange, der egentlig godt ved, at de kan opnå en stor besparelse, hvis de gør noget ved det, men de gør det ikke. Hvis man har en følelse af, at man er ved at drukne, og at det er uoverskueligt at tage affære, kan det føles nemmere at lade være. Det er selvforstærkende og kan forværre ens privatøkonomiske situation.
Derfor mangler der en vigtig detalje i formidlingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen; At privatøkonomi er et tabu. Det er for mange et emne, der er svært at tale om, og derfor kræver det, at der er konkret hjælp at hente, så vi sammen kan få brudt tabuet.
Derfor mener vi ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd kan stå alene, og vi har i den forbindelse lavet fire råd som et supplement til deres:
Det er okay at række ud efter hjælp, og i mange tilfælde kan man blive overrasket over, hvor godt det føles, når man har taget første skridt.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen skriver, at finansielle markeder kan være svære at gennemskue. Det kan blandt andet medføre, at forbrugerne ikke undersøger deres muligheder, når de f.eks. skal låne penge og derfor går med den bank, de altid har været i, fordi de ikke føler sig klædt ordentligt på til at kunne tage et velovervejet valg.
Wilke har foretaget en forbrugerrundspørge for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at mange har svært ved at overskue deres privatøkonomi. Det er godt, at der kommer mere fokus på emnet fra højere instanser, og de fremlægger en række konkrete råd, som kan løse en del af problemet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger følgende råd:
Disse er generelle råd til forbrugere, som kan hjælpe dem med at skabe bedre muligheder for dem selv på forskellige markeder. Her vil vi gerne tilføje, at et konkret råd også kan være ikke at være bange for at stille dumme spørgsmål. Du er forbruger, og det er dit eget behov, der er det vigtigste. Det kommer vi ind på længere nede, hvor du kan læse vores egne konkrete råd, som er et supplement til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ovenstående råd.
Tallene fra Wilke viser samtidig, at 78% mener, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. Der kan rigtignok være en gevinst ved at skifte bank. Generelt kan det øge konkurrencen, fordi bankerne opdager, at forbrugerne bliver mere aktive. Hvis forbrugerne undersøger markedet og forhandler om priserne, vil det presse bankerne til at være konkurrencedygtige.
Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener, at forbrugernes manglende viden på området kan skabe en ubalance mellem forbruger og bank og udtaler også følgende:
“I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne.”
Lige præcis informationerne, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger, synes vi er vigtige at hæfte sig ved. Mange kan ikke overskue at gøre noget ved deres privatøkonomi, men de fleste oplever en besparelse, når de endelig gør det, og det kan stille forbrugerne stærkere i sidste ende, at de stiller sig mere kritiske. Lige netop af den årsag vil vi understrege, hvor vigtigt det er at undersøge mulighederne for at skabe en bedre privatøkonomi.
Fokus på emnet om manglende viden om privatøkonomi er kærkomment. Der kan nemlig være en anden vinkel i artiklen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om, at der måske er mange, der egentlig godt ved, at de kan opnå en stor besparelse, hvis de gør noget ved det, men de gør det ikke. Hvis man har en følelse af, at man er ved at drukne, og at det er uoverskueligt at tage affære, kan det føles nemmere at lade være. Det er selvforstærkende og kan forværre ens privatøkonomiske situation.
Derfor mangler der en vigtig detalje i formidlingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen; At privatøkonomi er et tabu. Det er for mange et emne, der er svært at tale om, og derfor kræver det, at der er konkret hjælp at hente, så vi sammen kan få brudt tabuet.
Derfor mener vi ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd kan stå alene, og vi har i den forbindelse lavet fire råd som et supplement til deres:
Det er okay at række ud efter hjælp, og i mange tilfælde kan man blive overrasket over, hvor godt det føles, når man har taget første skridt.
Kravene er fastsat af de banker og långivere, vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder kan få lån.
De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.
VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.
Gennem Lendo kan du ansøge om privatlån mellem 10.000 og 500.000 kr. Ved billån kan du ansøge om op til 1.000.000 kr.
Bankerne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte bank, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.
TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.
Rentespændet ligger på 1,25 % - 22,52 %. Det er individuelt, hvilken rente du kan få tilbudt. Det afhænger af den kreditvurdering, som banken foretager ud fra oplysninger omkring din privatøkonomi.
Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig for dig at lave et samlelån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af lånebeløbet til at indfri din eksisterende gæld.
Vælg først at du vil samle/refinansiere lån, og angiv herefter det samlede beløb, du ønsker at refinansiere for. Du skal dernæst oplyse, om du også ønsker at ansøge om penge til kontant udbetaling.
Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte bank for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af banken. Hvornår lånet udbetales, afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 hverdage.
Du kan til enhver tid indløse lånet eller afdrage et højere beløb.
Kontakt banken, og de vil hjælpe dig.
Ja. Du kan altid ændre din låneansøgning. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.
Ingen af de långivere, vi samarbejder med, kan tilbyde lån til personer, som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).