råd til privatøkonomi

Mange har ikke styr på deres privatøkonomi: Her er 8 konkrete råd

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen skriver, at finansielle markeder kan være svære at gennemskue. Det kan blandt andet medføre, at forbrugerne bliver i den bank, de altid har været i, fordi de ikke føler sig klædt ordentligt på til at kunne tage et velovervejet valg. 

Wilke har foretaget en forbrugerrundspørge for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som viser, at mange har svært ved at overskue deres privatøkonomi. Det er godt, at der kommer mere fokus på emnet fra højere instanser, og de fremlægger en række konkrete råd, som kan løse en del af problemet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger følgende råd: 

  • Brug sammenligningstjenester på nettet

  • Udvælg nogle virksomheder og sammenlign deres priser 

  • Bed om priser på det ønskede produkt fra forskellige virksomheder 

  • Ræk ud efter familie og venner om deres viden og erfaring inden for det marked du er interesseret i

Disse er generelle råd til forbrugere, som kan hjælpe dem med at skabe bedre muligheder for dem selv på forskellige markeder. Her vil vi gerne tilføje, at et konkret råd også kan være ikke at være bange for at stille dumme spørgsmål. Du er forbruger, og det er dit eget behov, der er det vigtigste. Det kommer vi ind på længere nede, hvor du kan læse vores egne konkrete råd, som er et supplement til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens ovenstående råd.

Økonomisk gevinst ved bankskifte

Tallene fra Wilke viser samtidig, at 78% mener, at de har opnået en gevinst ved at skifte realkreditinstitut. Der kan rigtignok være en gevinst ved at skifte bank. Generelt kan det øge konkurrencen, fordi bankerne opdager, at forbrugerne bliver mere aktive. Hvis forbrugerne undersøger markedet og forhandler om priserne, vil det presse bankerne til at være konkurrencedygtige. 

Niels Enemærke, som er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, mener, at forbrugernes manglende viden på området kan skabe en ubalance mellem forbruger og bank og udtaler også følgende: 

“I sidste ende svækker det konkurrencen, fordi forbrugerne i mindre grad kan holde virksomhederne på dupperne.”

Lige præcis informationerne, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremlægger, synes vi er vigtige at hæfte sig ved. Mange kan ikke overskue at gøre noget ved deres privatøkonomi, men de fleste oplever en besparelse, når de endelig gør det, og det kan stille forbrugerne stærkere i sidste ende, at de stiller sig mere kritiske. Lige netop af den årsag vil vi understrege, hvor vigtigt det er at undersøge mulighederne for at skabe en bedre privatøkonomi.

Privatøkonomi er et følelsestungt emne 

Fokus på emnet om manglende viden om privatøkonomi er kærkomment. Der kan nemlig være en anden vinkel i artiklen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som handler om, at der måske er mange, der egentlig godt ved, at de kan opnå en stor besparelse, hvis de gør noget ved det, men de gør det ikke. Hvis man har en følelse af, at man er ved at drukne, og at det er uoverskueligt at tage affære, kan det føles nemmere at lade være. Det er selvforstærkende og kan forværre ens privatøkonomiske situation.

Derfor mangler der en vigtig detalje i formidlingen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen; At privatøkonomi er et tabu. Det er for mange et emne, der er svært at tale om, og derfor kræver det, at der er konkret hjælp at hente, så vi sammen kan få brudt tabuet.

Derfor mener vi ikke, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd kan stå alene, og vi har i den forbindelse lavet fire råd som et supplement til deres: 

  • Ræk ud efter en tæt ven, der er til at stole på. At tale med en pårørende om det kan tage meget vægt af skuldrene.

  • Der er nogle offentlige instanser, som kan hjælpe med at nedbringe gæld. De er professionelle, og de har tavshedspligt. 

  • Brug for hjælp til at forhandle løn? Fagforeninger hjælper med forberedelsen til en lønsamtale. Alternativt kan man række ud til venner, men hvis det er tryggere, kan fagforeningen være behjælpelig. 

  • Bankrådgivere er til for at rådgive. Ræk ud efter økonomisk rådgivning, hvis der er behov for det.

Det er okay at række ud efter hjælp, og i mange tilfælde kan man blive overrasket over, hvor godt det føles, når man har taget første skridt.

Brug for hjælp? Vores rådgivere sidder klar til at hjælpe dig
Ring til os 70 5000 10 hverdage 09:00-16:00 (torsdag 09:00-20:00)
Skriv til os kundeservice@lendo.dk Vi svarer hurtigst muligt – altid indenfor en hverdag
Ofte stillede spørgsmål
  • Du skal være mindst 18 år gammel
  • Du skal have en årlig indkomst på mindst 60.000 kr.
  • Du må ikke være registreret i RKI/Debitor Registret (DBR)
  • Du skal have fast bopæl i Danmark

Kravene er fastsat af de banker og långivere vi samarbejder med, og det er dem, der vurderer, hvilke kunder der kan få lån.

De lånetilbud, du modtager, er foreløbige tilbud baseret på oplysninger indtastet i ansøgningen. Tilbuddet er først bindende, når banken har verificeret alle oplysninger.

VIGTIGT: Lendo kan ikke påvirke denne proces.

Ingen af vores långivere vil give tilbud til personer som er registreret i RKI eller Debitor Registret (DBR).

Gennem Lendo kan du ansøge om lån mellem 10.000 og 500.000 kr.

Långiverne forholder sig til din økonomiske situation og vurderer din evne til at tilbagebetale lånet i fremtiden. På den baggrund afgør den enkelte långiver, hvor meget du kan låne og til hvilken rente.

TIP: En tommelfingerregel er ikke at ansøge om lån, der overstiger 90% af din årsindkomst.

Hvis du har eksisterende lån eller afbetalinger med høje renter, så kan det betale sig at samle dine lån. Det nemmeste er at tage et nyt lån gennem Lendo og bruge hele eller en del af det udbetalte beløb til at indfri din eksisterende gæld.

Begynd med at angive det samlede beløb, du ønsker at låne, og vælg derefter at du vil samle/refinansiere lån. Du skal derefter oplyse, hvor stor en del af det samlede beløb, du ønsker at bruge til at løse eksisterende gæld (kan være hele eller en del af beløbet).

Ansøgning om lån gennem Lendo er helt gratis. Når du ansøger hos Lendo, vurderes du på samme måde, som hvis du havde henvendt dig direkte til långiveren. Der er ingen rentemarginal eller tillægsgebyrer – du er garanteret samme eller endda bedre lånevilkår, end hvis du henvender dig direkte til de banker og långivere, vi samarbejder med.

Efter du har valgt det tilbud, som passer dig, sender vi dig videre til den valgte långiver for at gennemføre de sidste trin i ansøgningsprocessen. Herefter bliver dit lån udbetalt af långiveren. Hvornår lånet udbetales afhænger af, hvilken bank du vælger, men normalt tager det 1-2 dage.

Du vælger selv tilbagebetalingstiden. Den kan variere fra 1 år til 12 år. For mindre lån kan det være mere rentabelt at have en kortere tilbagebetalingstid. Det samlede beløb til tilbagebetaling stiger ved længere tilbagebetalingstid.

Du kan til enhver tid indløse lånet eller betale ekstra penge tilbage.

Kontakt långiveren, og de vil hjælpe dig.

Lendo samarbejder med følgende långivere: AcceptLån (en del af Santander Consumer Bank), AL Finans, Basisbank, Diba Billån, Express Bank (en del af BNP Paribas Group), Ikano Bank, Modus Finans (en del af Facit Bank), Fellow Finance, LånLet (en del af Basisbank), MiniFinans, Resurs Bank og Sparxpres (en del af Spar Nord).

Ja. Du kan ændre lånebeløbet eller andre detaljer i din ansøgning inden for 5 dage. Kontakt os på 70 5000 10, så hjælper vi dig.

Lendo tema